Vesting Finance

Datawarehousing ondersteunt incasso-activiteiten van Vesting Finance 

Power BI biedt inzicht in campagneprestaties

Vesting Finance is een financiële dienstverlener die onder meer diensten levert op het gebied van credit management. Het bedrijf voert voor zijn klanten diverse campagnes uit om achterstallige betalingen terug te vorderen en zo de cash flow te optimaliseren. GFIS zette voor Vesting Finance een datawarehouse op om deze campagnes te ondersteunen en om de effectiviteit van de ingezette middelen inzichtelijk te maken.

De vraag

De Vraag

Vesting Finance initieert campagnes om debiteuren te bewegen tot het betalen van openstaande facturen. Zo’n campagne bestaat uit verschillende acties, zoals brieven, e-mails, sms’jes of telefoongesprekken. Vesting Finance wenste meer inzicht in de prestaties en opbrengsten van deze verschillende middelen, opdat de campagnes daarop aangepast konden worden om zo hun effectiviteit te vergroten.

De uitdaging

De Uitdaging

Om de dataset te kunnen samenstellen, vond eerst een onderzoek plaats naar de bestaande opslag en locatie van die data. Dit gebeurde in nauwe samenwerking met de mensen van de business, die bijvoorbeeld met het callcentersysteem werkten. Met hen werden taken en middelen geïnventariseerd, en ook de workflow van de binnengekomen reacties. Vervolgens moesten diverse bronnen geïntegreerd worden in de datawarehouse om een compleet beeld van een debiteur te krijgen. Middels datamodelleren werden verschillende datamarts ontworpen, waaronder die voor de campagnes. GFIS fungeerde ook als vraagbaak voor het team, om ook intern kennis op te bouwen op het gebied van datawarehousing, Power BI en ETL-tools.

Het resultaat

De Oplossing

GFIS zette de server op en zorgde voor het ontwerp en de inrichting van het datawarehouse, bestaande uit lagen voor STAGING/ODS en Datamarts. Hierin worden de specifieke campagnetaken opgeslagen, zodat die op de lange termijn weer voor andere campagnes opgehaald kunnen worden. De server kan ook proactief worden ingezet om van daaruit campagneacties te verrichten. Bovendien dient de datawarehouse ter ondersteuning van de datascientists en de dataanalisten binnen het team. Dankzij de gezuiverde data hebben zij een nauwkeurig inzicht in het volume van de acties en de respons. Op basis van die informatie kunnen campagnes nu veel efficiënter en effectiever worden ingericht.  

De oplossing

Resultaat

  • Ontwerp en inrichting van de datawarehouse
  • Opslag campagnetaken voor toekomstig gebruik
  • BI-rapportages m.b.t. respons en opbrengst van specifieke campagnemiddelen
  • Kennisdeling o.g.v. datawarehousing, datamarts, power BI en ETL-tools

Floris de Jager

Guillermo is essentieel geweest in het opzetten van de server en het datawarehouse van het Analytics team bij Vesting Finance. Van een onoverzichtelijke bak data heeft hij een gestructureerde geheel gemaakt, en het voor ons analisten het leven een stuk makkelijker. Zonder hem geen automatische scoring van dossiers of R scripts die text analytics doen. Zonder hem hadden we niet gestaan waar we nu zijn. Verder is het één van de fijnste collega’s die ooit gehad heb; collegiaal, doortastend, hard werkend, verstand van zaken en plezierig in de omgang. Voor ieder onderneming een aanwinst!
© 2024 Alle rechten voorbehouden | Powered by iClicks