KLM Catering service

KLM

Goedgetrainde medewerkers in nieuwe rapportageomgeving

KLM catering Services stapt over van SAPBO naar Power BI

KLM Catering Services (KCS) levert en verbetert inflight catering voor luchtvaartmaatschappijen. Het bedrijf behoort tot de vijf grootste airline cateraars van Europa. GFIS werd aangetrokken om de transitie te begeleiden van SAP Business Objects (SAP BO) naar Power BI en SQL Server Reporting Services (SSRS). De basisinfrastructuur lag er al, maar rapporten werden omgebouwd en het huidige datawarehouse werd uitgebreid. GFIS droeg bij aan de uitvoering en trainde bovendien medewerkers in het gebruik van Power BI.

De vraag

De vraag

De logica en functionaliteit van SAP BO zijn fundamenteel anders dan de technologie van Power BI. Waar SAP BO is ingericht op basis van classes en objects, werkt Power BI het best met een stervormige datamart. De overstap op Power BI vergde dus een andere werkwijze van de betrokken medewerkers. GFIS werd gevraagd om hen daarin te begeleiden en te trainen, en het herbouwen van alle SAP BO rapporten naar Power BI en SSRS, en dan met name voor de HR-afdeling. Hiertoe werd ook het huidige datawarehouse uitgebreid en aangepast. De rollen in dit proces waren in eerste instantie helder gescheiden: een technicus bouwde de datawarehouse-infrastructuur, waar GFIS zich concentreerde op het omzetten van de rapportages naar Power BI en het meebouwen aan ETL processen voor het vullen van de datawarehouse. Toen deze technicus wegviel, nam GFIS de lead over het algehele project, puttend uit een diepgaande kennis van de verbinding tussen voor- en achterkant.

De uitdaging

De uitdaging

Om berekeningen op basis van SAP BO definities om te zetten naar Power BI, maakte GFIS gebruik van reverse engineering. Daarbij moest rekening gehouden worden met tool-specifieke functionaliteiten in Power BI, zoals filter context en row context. Dimensies en feiten die niet correct waren opgebouwd, maar die de business wel al gebruikte, werden rechtgetrokken en kloppend gemaakt. Om scheefloop van data te voorkomen, werd een nieuwe laag op het datawarehouse gebouwd die ervoor zorgde dat rapportages bleven kloppen, ook als sommige data ontbraken.

De oplossing

De oplossing

Om op deze manier stapsgewijs terug te werken, was het belangrijk om de verbindingen tussen bedrijfsproces, data en rapportages te doorgronden; om het hele plaatje te zien. GFIS ontwikkelde ETL-packages voor het ophalen en opslaan van data in het datawarehouse.  Met mensen van de business werd intensief geschakeld om fouten in de logica op te sporen. Grote berekeningen werden opgesplitst en resultaten werden met elkaar vergeleken om onjuistheden te achterhalen. Wanneer een bestaand rapport fouten bevatte, werd het gehele proces doorlopen – vanaf de bron tot aan de datamart – om de oorzaak te achterhalen. De fouten werden vervolgens gecorrigeerd in de desbetreffende lagen van het datawarehouse.

Om de kwaliteit van de rapportages ook in de toekomst te borgen, verzorgde GFIS Power BI-trainingen voor medewerkers van verschillende afdelingen.

Het resultaat

Het resultaat

  • Power BI-rapportages, vooral voor de HR-afdeling
  •  Een datawarehouse van verschillende bronsystemen
  • Getrainde medewerkers
KLM Ike Aroh

Ike Aroh - Manager Service Center bij KLM Catering Services

Ruim een jaar zeer prettig met Guillermo gewerkt tijdens het hele traject van het ombouwen van HR rapportages van BO naar BI. Guillermo begrijpt snel waar de behoefte van de business ligt en is in staat deze te vertalen in heldere rapportages. Ik heb Guillermo leren kennen als een rustige, betrouwbare en zeer vriendelijke collega.
Henk van den Hooven

Henk van den Hooven - Manager ICT bij KLM Catering Services

Guillermo helpt ons geweldig met het opzetten van het nieuwe DWH en het omzetten van onze rapportages naar PowerBI.
© 2024 Alle rechten voorbehouden | Powered by iClicks